lauantai, 18 elokuu 2018 14:29

Oikeusministeriö suunnittelee osakeyhtiöiden minimiosakepääomavaatimuksen poistamista ja perustamisbyrokratian helpottamista - HE-luonnos julkaistu

Oikeusministeriö on julkaissut hallituksen esitysluonnoksen osakeyhtiölain ja eräiden muiden yhtiölakien muuttamiseksi. Kommentointiaikaa on 23.9.2018 saakka.

Hallituksen esitysluonnos ja lausuntopohja löytyvät lausuntopalvelu.fi:stä.

Keskeisimpiä hallituksen esitysluonnoksessa esitettyjä muutosehdotuksia:
- Yksityisten osakeyhtiöiden ja asunto-osakeyhtiöiden 2 500 euron vähimmäispääomavaatimus poistettaisiin, samoin kuin vastaava osuuskunnan vararahaston kartuttamisvelvollisuus.
- Perustamiseen liittyvä byrokratia vähenisi, kun alle 80 000 euron osakepääoman omaavien yksityisten osakeyhtiöiden ei tarvitsisi toimittaa kaupparekisteriin tilintarkastajan lausuntoa tai muuta selvitystä osakepääoman maksusta.
- Julkisten osakeyhtiöiden (Oyj) vähimmäispääoman (nyt 80 000 euroa) alentamista suunnitellaan. Oikeusministeriö pyytää lausunnonantajia ottamaan kantaa, mikä olisi tarkoituksenmukainen vähimmäisosakepääoman määrä.
- Osakepääoman menettämistä ei enää alle 80 000 euron osakepääoman omaavissa yksityisissä osakeyhtiöissä ilmoitettaisi kaupparekisteriin, vaan tämä mainittaisiin seuraavan tilinpäätöksen liitetiedoissa.
- Kaikki yhtiöt voisivat jatkossa hakea osakepääoman menettämisen kaupparekisterimerkinnän poistamista, kun oma pääoma on positiivinen (tällä hetkellä lain mukaan merkintä voidaan poistaa vasta, kun oma pääoma on puolet osakepääomasta).