Uutiset jäsenille

Yhtiöoikeusyhdistyksen vuosikokous ja teemapäivä järjestetään 19.4.2018 ja aiheena on Eurooppalainen malliosakeyhtiölaki (European Model Company Act, EMCA). Tilaisuus järjestetään osoitteessa: Kasarmin Salit, Kasarmikatu 21 B. Vuosikokous alkaa klo 15:30 ja varsinainen seminaari heti sen päätyttyä, arviolta noin klo 16:00.

Yhtiön edustamista käsittelevä teemapäivä järjestettiin 15.2.2018 Nordean tiloissa. Teemapäivän alustajina toimivat professori Seppo Villa, apulaisprofessori Olli Norros sekä OTT Sakari Wuolijoki. Villan ja Norroksen esitykset sekä tilaisuudessa käsitellyt harjoitstapaukset ovat jäsenten saatavilla alla olevista linkeistä.

Yhtiöoikeusyhdistyksen teemapäivä järjestetään 15.2.2018 alkaen klo 16 Nordean tiloissa Vallilassa (Aleksis Kiven katu 7). Teemapäivän aiheena on osakeyhtiön edustamiseen (toiminimen kirjoittamiseen) liittyvät kysymykset. Tarkemmat ilmoittautumisohjeet on lähetetty sähköpostitse jäsenille.

Korkein oikeus (KKO) on antanut 21.12.2017 ennakkoratkaisun KKO:2017:94 koskien vastuun samastamista ja palkkaturvasaatavia. Tapauksessa KKO katsoi, että A Oy oli samastamisen perusteella vastuussa konkurssiin asetetun B Oy:n työntekijöille maksetusta palkkaturvasta. Yhtiöt olivat saman yksityishenkilön omistuksessa ja määräysvallassa.

Yhtiöoikeusyhdistyksen teemapäivä ja vuosikokous pidetään maanantaina 21.8.2017 klo 16 Castrén & Snellmanilla. Teemapäivän aiheena on yhtiön edun käsitteen ja merkityksen arvioiminen yhtiöoikeudessa. Tilaisuuden alustajina toimivat professori Petri Mäntysaari, asianajaja, OTT Kari Lautjärvi ja dosentti Ville Pönkä, jotka kaikki ovat tutkineet aihetta laajasti.

ELSA Finland järjesti 28.4.2017 jo kymmenettä kertaa kansallisen oikeustapauskilpailun oikeustieteen opiskelijoille.

Yhtenä oikeustapauskilpailun yhteistyökumppanina yhtiöoikeusyhdistys palkitsi kilpailun parhaan puhujan. Paras puhuja oli Pauliina Repo ja voittajajoukkue joukkue Mäkitalo. Kilpailun oikeustapaus oli toista vuotta peräjälkeen yhtiöoikeudellinen.

Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta on julkaissut kutsun kauppaoikeuden professorin Lauri Cederbergin (1881-1943) muotokuvan paljastustilaisuuteen Suomen Laki –saliin (PIV) Porthaniaan ja sen jälkeen Lehtisaliin (P219) nauttimaan lasillinen kuohuvaa torstaina 26.1.2016 klo 16.15 alkaen.

Kutsu tilaisuuteen, ohjelma sekä e-lomake ilmoittautumista varten löytyvät oikeustieteellisen tiedekunnan sivuilta.

Tilintarkastussääntely on viimeisen parin vuoden aikana voimakkaasti uudistunut. Lisäksi esimerkiksi osakeyhtiölakiin ja osuuskuntalakiin on otettu tilintarkastusdirektiivin tarkastusvaliokuntasäätelyyn perustuvia uusia säännöksiä hallituksen tehtävistä.

Yhtiöoikeusyhdistys järjesti 30.11.2016 lounastilaisuuden tilintarkastussääntelyn uudistusten teemalla. Tilaisuudessa alustivat työ- ja elinkeinoministeriön neuvotteleva virkamies Marja Hanski sekä KHT Tiina Torniainen KPMG:ltä.

Yhtiöoikeusyhdistys järjesti syksyn teemapäivän 19.9.2016 yhteistilaisuutena Insolvenssioikeudellinen Yhdistys ry:n kanssa. Asianajotoimisto Hannes Snellmanilla pidetyssä tilaisuudessa keskusteltiin mahdollisuudesta ottaa käyttöön anglosaksinen Scheme of Arrangement -menettely myös Suomessa. Tilaisuuden materiaalit ovat jäsenten saatavilla alla olevista linkeistä.

OTK Juhani Laine esittää väitöskirjansa "Suunnattu maksuton osakeanti ja sen peruste esimerkkinä osakkeenomistajien taloudellisen yhdenvertaisuuden merkityksestä suomalaisessa osakeyhtiössä" julkisesti tarkastettavaksi perjantaina 23.9. klo 12 Helsingin yliopiston päärakennuksen auditoriossa XII, Unioninkatu 34. Vastaväittäjänä toimii dosentti, OTT Ville Pönkä ja kustoksena professori Seppo Villa.