Uutiset jäsenille

Arvopaperimarkkinayhdistys on hyväksynyt uuden hallinnointikoodin, joka tulee voimaan 1.1.2020 ja korvaa nykyisen vuonna 2015 annetun hallinnointikoodin. Uuden hallinnointikoodin taustalla on kesällä 2019 kansallisesti voimaan saatettu osakkeenomistajien oikeudet -direktiivin muutos. Keskeisimmät muutokset liittyvät raportointiin hallituksen ja toimitusjohtajan palkitsemisesta sekä lähipiiritoimiin. Uusi koodi on saatavilla Arvopaperimarkkinayhdistyksen sivuilta: https://cgfinland.fi/hallinnointikoodit/.

OTM Jesse Collin esittää väitöskirjansa ”Osake ja modernit arvopaperimarkkinat” julkisesti tarkastettavaksi Porthanian Suomen Laki -salissa lauantaina 8.2.2020 klo 12. Vastaväittäjänä toimii professori Veikko Vahtera, Tampereen yliopisto, ja kustoksensa professori Seppo Villa.

OTK, VT Matti Engelberg esittää väitöskirjansa "Yhtiöoikeudellinen uudelleenjärjestelymenettely - suoja hold-out-position väärinkäyttöä vastaan yhtiön velkaan tai osakkeeseen perustuvan yhteisen taloudellisen intressin turvaamiseksi" julkisesti tarkastettavaksi Helsingin yliopiston Metsätalon salissa 1 perjantaina 8.11.2019 klo 12. Vastaväittäjänä on professori Matti Rudanko, Aalto-yliopisto, ja kustoksena professori Seppo Villa.

Yhdistyksen syksyn teemapäivä järjestetään PwC:n tiloissa (Itämerentori 2, 4. kerros) 19.11.2019 klo 16:00.

Teemapäivän aiheena on valtioneuvoston kanslian tilaamat kaksi selvitystä osakeyhtiölain yleisestä uudistamistarpeesta sekä osakeyhtiölain velkojiensuojan selventämisestä ja suojamenettelyiden helpottamisesta. Selvityksissä arvioidaan yhtiölainsäädännön merkitystä kansainvälisen kilpailukyvyn ylläpitämisen kannalta sekä tarvetta keventää, selventää tai joustavoittaa osakeyhtiölain säännöksiä. Ensimmäisen selvityksen laatijana on Roschier ja toisen selvityksen Tampereen ja Lapin yliopistot. Selvitysten laatijat esittelevät selvitysten tämänhetkistä tilaa.

Suomen yhtiöoikeusyhdistus järjestää tilaisuuden, jossa esitellään EU:n yhtiöoikeuspaketin nykytilaa. Paketti koostuu ehdotuksesta direktiivin (EU) 2017/1132 muuttamisesta siltä osin kuin on kyse digitaalisten välineiden ja prosessien käytöstä yhtiöoikeuden alalla ja ehdotuksesta direktiivin (EU) 2017/1132 muuttamisesta rajat ylittävien yhtiömuodon muutosten, sulautumisten ja jakautumisten osalta.

Yhtiöoikeusyhdistyksen syksyn teemapäivä järjestetään 6.11.2018 klo 17:00 alkaen PricewaterhouseCoopers Oy:n tiloissa Ruoholahdessa, Itämerentori 2. Teemapäivän aiheena on hallitusmateriaalin jakaminen hallituksen jäsenten avustajille ja taustayhteisöille.

OTK Hanna Savolainen väittelee 15.6.2018 klo 12 alkaen Itä-Suomen yliopistossa aiheesta "Noteeraamattoman yhtiön vähemmistöosakkeen lunastushinnan määrittäminen osakeyhtiölain 18 luvun mukaisissa lunastuksissa". Väitöskirja tarkastetaan Itä-Suomen yliopiston Aurora-rakennuksen tilassa AU100 (yliopistonkatu 2). Vastaväittäjänä on professori Veikko Vahtera ja kustoksena professori Matti Turtiainen.

Yhtiöoikeusyhdistyksen vuosikokous ja teemapäivä järjestetään 19.4.2018 ja aiheena on Eurooppalainen malliosakeyhtiölaki (European Model Company Act, EMCA). Tilaisuus järjestetään osoitteessa: Kasarmin Salit, Kasarmikatu 21 B. Vuosikokous alkaa klo 15:30 ja varsinainen seminaari heti sen päätyttyä, arviolta noin klo 16:00.

Yhtiön edustamista käsittelevä teemapäivä järjestettiin 15.2.2018 Nordean tiloissa. Teemapäivän alustajina toimivat professori Seppo Villa, apulaisprofessori Olli Norros sekä OTT Sakari Wuolijoki. Villan ja Norroksen esitykset sekä tilaisuudessa käsitellyt harjoitstapaukset ovat jäsenten saatavilla alla olevista linkeistä.

Yhtiöoikeusyhdistyksen teemapäivä järjestetään 15.2.2018 alkaen klo 16 Nordean tiloissa Vallilassa (Aleksis Kiven katu 7). Teemapäivän aiheena on osakeyhtiön edustamiseen (toiminimen kirjoittamiseen) liittyvät kysymykset. Tarkemmat ilmoittautumisohjeet on lähetetty sähköpostitse jäsenille.

Korkein oikeus (KKO) on antanut 21.12.2017 ennakkoratkaisun KKO:2017:94 koskien vastuun samastamista ja palkkaturvasaatavia. Tapauksessa KKO katsoi, että A Oy oli samastamisen perusteella vastuussa konkurssiin asetetun B Oy:n työntekijöille maksetusta palkkaturvasta. Yhtiöt olivat saman yksityishenkilön omistuksessa ja määräysvallassa.